Business Logistyka Technologia Wybór redakcji

Wisk planuje autonomiczne loty eVTOL do końca dekady

W erze, gdy technologia przełamuje bariery, kolejna innowacja wydaje się być tuż za rogiem – tym razem na niebie.

Wisk Aero, spółka zależna Boeinga, ogłosiła ambitne plany wprowadzenia autonomicznych elektrycznych pojazdów powietrznych (eVTOL) do przewozu pasażerów jeszcze przed końcem tej dekady. Co więcej, firma ogłosiła partnerstwo, które ma na celu uruchomienie lotów w Australii na Igrzyska Olimpijskie w Brisbane w 2032 roku. Czyżby przyszłość transportu miejskiego miała właśnie nabrać pionowego wymiaru?

Wisk Aero nie jest jednak jedynym graczem na tym szybko rozwijającym się rynku. Od uznanych firm lotniczych po start-upy, wiele podmiotów pracuje nad własnymi wersjami eVTOL. Jednakże, co wyróżnia propozycję Wisk, to brak pilota na pokładzie. Owszem, loty będą nadzorowane z ziemi, ale samolot poradzi sobie w powietrzu całkowicie samodzielnie. „To pozwoli operatorom zaoszczędzić na kosztach pilota,” komentuje przedstawiciel firmy. Czyżby piloci mieli zacząć szukać nowej pracy już teraz?

Wisk | Everyday Flight for Everyone

Na targach lotniczych w Farnborough, dyrektor generalny Wisk Aero, Brian Yutko, podzielił się szczegółami najnowszego modelu, który ma zasięg 90 mil i którego pierwszy lot planowany jest na koniec tego roku. „Obecnie testujemy i produkujemy elementy tego samolotu, który, mamy nadzieję, wzleci wkrótce,” powiedział Yutko. Firma współpracuje również z amerykańskimi regulatorami w celu certyfikacji autonomicznego pojazdu.

Podczas targów ogłoszono również partnerstwo z firmą Skyports, aby rozwinąć sieć powietrzną w regionie południowo-wschodniego Queensland w Australii, na czas przed igrzyskami olimpijskimi w 2032 roku. Jednakże, analitycy z firmy Bain wyrazili sceptycyzm w swoim ostatnim raporcie, twierdząc, że pełne autonomiczne loty pasażerskie nie są spodziewane przed końcem lat 30. XXI wieku.

W międzyczasie, na tych samych targach, jednostka Hyundai, Supernal, zaprezentowała koncepcję swojego produktu eVTOL, S-A2, który miał swoją oficjalną premierę w styczniu i ma rozpocząć komercyjne loty w 2028 roku. Czyżby rywalizacja na niebie miała się zaostrzyć?

Źródło

Wyjście z wersji mobilnej