Trochę statystyk o AI i pracy
Technologia Prawo

Trochę statystyk o AI i pracy

Według badań firmy Alteryx, 76% konsumentów w regionie EMEA uważa, że AI znacząco wpłynie na najbliższe pięć lat, jednak 47% wątpi w wartość, jaką AI przyniesie, a 41% martwi się jej zastosowaniami.

Od czasu wydania ChatGPT przez OpenAI w listopadzie 2022 roku, generatywna AI wzbudza wiele emocji. 79% organizacji twierdzi, że AI pozytywnie wpływa na biznes, jednak nadal istnieje potrzeba wykazania korzyści AI zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Badania „Market Research: Attitudes and Adoption of Generative AI”, przeprowadzone na 690 liderach IT i 1 100 członkach ogółu społeczeństwa w EMEA, wskazują na kluczowe problemy związane z zaufaniem, etyką i umiejętnościami, które mogą utrudniać wdrożenie i akceptację AI. Tzw. halucynacje AI – generowanie przez AI błędnych lub nielogicznych wyników – to poważny problem. Ponad jedna trzecia społeczeństwa obawia się, że AI może generować fałszywe wiadomości (36%) lub być wykorzystywana przez hakerów (42%). Połowa liderów biznesu zmaga się z dezinformacją generowaną przez AI.

Dodatkowo, tylko jedna trzecia liderów biznesu zapewnia, że dane używane do trenowania AI są zróżnicowane i bezstronne, a jedynie 36% ma ustalone wytyczne etyczne. Wzrost umiejętności związanych z AI i podnoszenie świadomości danych będzie kluczowe dla pełnego wykorzystania potencjału AI.

Trevor Schulze, CIO Alteryx, podkreśla konieczność zrozumienia wartości AI i adresowania wspólnych obaw dotyczących zaufania, etyki, braków umiejętności, prywatności oraz uprzedzeń algorytmicznych. Wskazuje na potrzebę przyspieszenia podróży danych i przyjęcia solidnego zarządzania, aby umożliwić bezpieczny dostęp do danych i analizę dla osób nietechnicznych, jednocześnie zajmując się kwestiami prywatności i uprzedzeń, aby w pełni korzystać z tej przełomowej technologii.

Źródło