Sztuczna inteligencja coraz rzadziej siedzi tylko w chmurze czy laboratoriach. Coraz częściej dostaje nogi (czasem też kamery) i wchodzi w prawdziwe ulice, fabryki i magazyny. NVIDIA nazywa to Physical AI i twierdzi, że to właśnie ta technologia stanie się fundamentem inteligentnych miast, przemysłu i infrastruktury na całym świecie.
Brzmi futurystycznie, ale korzyści są bardzo ziemskie. Według statystyk każdego roku przez wypadki w pracy ginie aż 2,8 mln osób, a błędy w produkcji kosztują gospodarki 7 bilionów dolarów. Do tego dochodzi prognozowany do 2030 r. globalny deficyt 50 mln pracowników. Innymi słowy – jeśli roboty i AI nie pomogą, to będziemy mieli problem… i to nie taki, który da się naprawić aktualizacją oprogramowania.
Od wirtualnych płotów po roboty inspektorów
NVIDIA współpracuje z takimi firmami jak Accenture, Belden, Avathon, DeepHow, Milestone Systems czy Telit Cinterion. Razem wdrażają systemy, które potrafią widzieć, rozumieć i reagować.
- Accenture i Belden tworzą inteligentne wirtualne ogrodzenia dla fabryk, które potrafią odgrodzić ludzi od dużych robotów przemysłowych, zapobiegając wypadkom. W tle działa cyfrowy bliźniak stworzony w NVIDIA Omniverse i trenowany z pomocą platformy Metropolis.
- Avathon analizuje nagrania wideo w czasie rzeczywistym, by wykrywać zagrożenia i usprawniać pracę zakładów produkcyjnych czy stacji paliw – co już pomogło Reliance BP Mobility w Indiach zaoszczędzić tysiące godzin pracy.
- DeepHow przekształca procedury BHP w krótkie, wielojęzyczne filmy instruktażowe – Anheuser-Busch InBev skrócił dzięki temu onboarding pracowników aż o 80%.
- Milestone Systems zbiera gigantyczne zbiory danych wideo, by szkolić lepsze modele zarządzające ruchem miejskim.
- Telit Cinterion wdraża AI do kontroli jakości w fabrykach, pozwalając wykrywać defekty w produktach szybciej i precyzyjniej.
Nowe narzędzia dla twórców fizycznego AI
Na konferencji SIGGRAPH NVIDIA 14 sierpnia pojawi się kilka aktualizacji platformy Metropolis:
- Cosmos Reason VLM – 7-miliardowy model językowo-wizyjny, który potrafi analizować wideo w kontekście i rozpoznawać sekwencje zdarzeń, idealny np. do monitoringu ruchu.
- VSS Blueprint 2.4 – łatwiejsze włączanie generatywnego AI do istniejących aplikacji wizyjnych.
- Nowe modele Vision Foundation w zestawie NVIDIA TAO Toolkit 6 – zoptymalizowane do pracy od chmury po urządzenia brzegowe.
- Isaac Sim Extensions – symulacje interakcji ludzi i robotów, generowanie danych treningowych dla rzadkich scenariuszy.
- Szersze wsparcie sprzętowe, m.in. dla RTX PRO 6000 Blackwell czy Jetson Thor.
Wszystko po to, by — jak twierdzi NVIDIA — AI mogła szybciej trafiać z laboratoriów do hal produkcyjnych i miejskich ulic.
Ostatecznie chodzi o to, żeby nasze miasta i fabryki były nie tylko bardziej inteligentne, ale też bezpieczniejsze. Bo jak mawiają starzy inżynierowie: lepiej, żeby wypadek zdarzył się w symulacji niż na hali.