Edukacja Etyka Prawo Technologia Wybór redakcji

Kolejne testy, kolejne fałsze AI

Naukowcy z Uniwersytetu w Reading przechytrzyli swoich profesorów, przesyłając odpowiedzi egzaminacyjne wygenerowane przez AI, które zdobyły lepsze oceny niż prace prawdziwych studentów.

W ramach projektu stworzyli fałszywe tożsamości studentów, używając odpowiedzi ChatGPT-4 na domowe egzaminy online. Spośród 33 zgłoszeń egzaminatorzy zakwestionowali tylko jedno, a reszta odpowiedzi AI uzyskała wyższe niż średnie oceny. Autorzy badania twierdzą, że AI, jak ChatGPT, przeszła test Turinga – jest tak dobra, że trudno ją odróżnić od prawdziwych studentów.

Reklamowane jako „największe i najsolidniejsze badanie tego typu”, autorzy ostrzegają, że ma to poważne konsekwencje dla systemu oceniania na uniwersytetach. „Nasze badania pokazują, jak ważne jest zrozumienie wpływu AI na uczciwość ocen,” powiedział dr Peter Scarfe, jeden z autorów.

Eksperci są zdania, że to koniec egzaminów domowych. Prof. Karen Yeung z Uniwersytetu w Birmingham powiedziała: „To pokazuje, że narzędzia AI umożliwiają studentom oszukiwanie i zdobywanie lepszych ocen, a takie oszustwa są praktycznie niewykrywalne.”

Uniwersytety muszą nauczyć się żyć z AI. Prof. Elizabeth McCrum z Reading mówi, że uczelnia „odchodzi” od egzaminów online na rzecz ocen „rzeczywistych, związanych z miejscem pracy”. Ale Prof. Yeung ostrzega, że korzystanie z AI na egzaminach może „zdegradować umiejętności” studentów, czyniąc ich zależnymi od technologii, jak my od Google Maps.

Na zakończenie badania, autorzy zasugerowali, że mogli użyć AI do napisania swoich wyników, pytając: „Czy uznalibyście to za 'oszustwo’? Jak byście to udowodnili?” Rzecznik Reading zapewnił, że badanie było „zdecydowanie przeprowadzone przez ludzi.”

I tu pozostaje pytanie: czy przyszłość edukacji to AI piszące dla nas wszystkie prace domowe, czy też znajdziemy sposób, by iść z duchem czasu, ale jednak z głową na karku?

Źródło

Wyjście z wersji mobilnej