Odkrywanie fałszywych arcydzieł: jak Sztuczna Inteligencja demaskuje podróbki na eBay
Wybór redakcji Etyka Sztuka Technologia

Odkrywanie fałszywych arcydzieł: jak Sztuczna Inteligencja demaskuje podróbki na eBay

W świecie, gdzie dzieło sztuki może kosztować więcej niż luksusowa willa z widokiem na ocean, odkrycie, że na eBay krążą fałszywe Monety i Renoiry brzmi jak fabuła thrillera. Dr Carina Popovici, ekspertka od autentyczności dzieł sztuki, użyła sztucznej inteligencji, by przyjrzeć się obrazom oferowanym na platformie i niemal spadła z krzesła, gdy odkryła, że wiele z nich ma „wysokie prawdopodobieństwo” bycia „nieautentycznymi”.

Do tej pory Popovici zidentyfikowała ponad 40 podrabianych obrazów, choć przypuszcza, że to dopiero „wierzchołek góry lodowej”. Mówiąc obrazowo: to jak znaleźć jedną zgniłą gruszkę w koszu pełnym robaczywych jabłek. „Algorytm zidentyfikował wszystkie jako fałszywki,” mówiła. „Sprawdziliśmy i pobraliśmy kilka obrazów, a podróbki były wszędzie. Wszystko, co analizowaliśmy, okazało się nie być prawdziwą sztuką, z prawdopodobieństwem negatywnym na poziomie 95%”.

Wśród rzekomych dzieł sztuki uznanych za fałszywe przez algorytm AI znalazł się obraz wystawiony jako Monet, zatytułowany „Las z potokiem” wyceniany na 599 000 dolarów, oraz Renoir, opisany jako studium Claude’a Renoira, za 165 000 dolarów.

Popovici wykorzystuje swoją technologię do analizy pociągnięć pędzla i palety kolorów, pozwalając w 10 minut zidentyfikować potencjalną podróbkę. „W przeszłości było trudno dostrzec te rzeczy, ponieważ nie można pobierać próbek z obrazu w internecie. Ale z nową technologią to łatwe. Możesz po prostu pobrać obraz, a potem w 10 minut będziesz wiedzieć. Myślę, że ludzie powinni być ostrzeżeni,” powiedziała.

Wygląda na to, że choć eBay podejmuje działania w celu zablokowania podróbek, oszuści nie znikną tak szybko. Dla każdego fałszywego dzieła, które zostaje wykryte, w sieci wisi mnóstwo innych. Ale kto wie? Może niedługo technologia Popovici stanie się na tyle skuteczna, że na aukcjach pozostanie tylko autentyczna sztuka – a każdy Monet, Renoir i Van Gogh w internecie będą takie, jak się reklamują!

Źródło